هجده توصیه برای استارتاپ های انرژی های تجدید پذیر

هجده توصیه برای استارتاپ های انرژی های تجدید پذیر

هجده توصیه برای استارتاپ های انرژی های تجدید پذیر

برای جوانان مشتاق برای کار در زمینه شروع یک استارتاپ در زمینه انرژی های تجدید پذیر یک راهنمای کلی که به صورت عمومی در دسترس باشد وجود ندارد.

اخیرا یک مصاحبه جذاب با یکی از موسسان شرکت های موفق در این زمینه انجام شده است. این مصاحبه از مجموعه مصاحبه هایی با همین تم انتخاب شده که می توانید پادکست سایر برنامه های آنها را از اینجا بشنوید.

این مصاحبه به شرکتی اختصاص دارد که در سال 1985 به صورت استارتاپ تأسیس شد و از آن موقع تا الان فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. شرکت SunPower. دیک سوانسون موسس این شرکت به چنان میراثی در این صنعت دست یافته است که از نام او برای “قانون سوانسون” استفاده کرده اند، قانونی که می گوید قیمت تمام شده یک سیستم خورشیدی تابعی از میزان ماژول های فروخته شده در طول سال و در دنیا است.

وقتی این شرکت شروع به کار کرد، پنل های خورشیدی در حدود 6.5 دلار به ازای هر وات قیمت داشتند و در تمام دنیا فقط 100 مگاوات از آنها فروخته شده بود. از آن موقع تا الان قیمت پنل های خورشیدی 92 درصد کاهش داشته و به رقم 50 سنت به ازای هر وات رسیده، همچنین میزان فروش جهانی نیز 37000 درصد رشد داشته است.

قبل از اینکه این شرکت به یک تولید کننده تمام عیار پنل های خورشیدی شود، سان پاور یک شرکت استارتاپ تحقیقاتی تولید کننده مواد در دانشگاه استنفورد بود. سوانسون می گوید که چگونه چندین بار به ورشکستگی رسید و بعضی از استراتژی های غیر منتظره آنها باعث نجات شرکت شد.

شما می توانید بدون هیچگونه سابقه تجاری یک شرکت راه بیاندازید

سوانسون شرکت خود را با عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آغاز کرد:

سوانسون میگوید: “وقتی ما کار شرکت را آغاز کردیم همه اعضای شرکت از دانشگاه آمده بودند و هیچگونه تجربه کاری نداشتند.”

” ما واقعا نمیدانستیم که بازرگانان چه کاری انجام می دادند، من می دانستم مهندسین چه کاری می کردند ولی تنها چیزی که از بیزنسمن ها میدانستم گلف بازی کردن آنها بود.”

با توجه به تجربه تحقیقاتی خود، سوانسون چالش های تکنولوژیکی را در شرکت پیدا کرد که نسبتا ساده باشد، حالا او می توانست آنها را به راحتی شناسایی کند و برای آن ها راه حل بیاندیشد. بخش چالش انگیز، عنصر انسانی بود: ایجاد انسجام تیم، کار با مشتریان و بدست آوردن آنچه که بازار به دنبال آن بود.

هنگامی که او متوجه شد که او نیاز به پایداری در زمینه اصول کسب و کار دارد، اقدام جالبی کرد. مشترک مجله Fortune (ثروت)شد.

” من مشترک مجله Fortune شدم، واقعا بی فایده بود، من خواندن کتاب درباره کارآفرینان و نحوه شروع به کار آنها را میخواندم، آن هم بی فایده بود.”

“کتاب های نوشته شده توسط استادان در مورد کسب و کار نیز کمک زیادی نکرد.” به گفته او اصول رهبری کسب و کار از درون تراوش می کند. به قول او “فقط انجامش دهید، موفق می شوید”

استارتاپ تجدید پذیر

تا زمانی که از فروش محصول اصلی شرکتتان درآمد کسب نکرده اید، منعطف باشید.

وقتی SunPower شروع به فروش فناوری پیشرفته خورشیدی کرد، مردم به دنبال آن نبودند. در آن اوایل چند شرکت خورشیدی مجبور به فروش محصولاتی مثل مزارع Off-grid کشت ماریجوانا، دکل های نفتی دریایی، نصب رله های مخابراتی بر روی کوه ها و تلفن های اضطراری کنار جاده ها شدند.

” ما خودمان هم قرار بود بر روی متمرکز کننده های خورشیدی کار کنیم ولی بازار کاری وجود نداشت بنابراین مجبور شدیم بر روی چیز های دیگری کار کنیم.”

این محصولات جانبی با هسته اصلی کار ارتباطی نداشت، وسایلی مثل بارکد خوان، ایمپلنت های شبکیه چشم و حتی سی تی اسکنر ها.

این انعطاف پذیری باعث شد که SunPower را زنده نگه دارند، حتی زمانی که این شرکت در سه یا چهار بار تا سر حد انحلال پیش رفت. سوانسون حتی تصمیم گرفته بود برای ادامه کار به زیرزمین خانه پسرش برود.

روحیه در محل کار می تواند شرکت شما را نجات دهد.

حتی با شیوه های خلاقانه، SunPower به سختی از چندین بار انحلال نجات یافته و پنج یا شش دور اخراج را تحمل کرده است.

“ما از فراز و نشیب های زیادی عبود کردیم که بعضی از آنها بسیار استرس زا بودند.”

چند سال بعد، سوانسون چیزهای قابل توجهی در مورد چگونگی استفاده کارکنانش از زمان های خالی آنها فهمید. بدون آن که او بداند چند شرکت سازنده سلول های خورشیدی در کنار شرکت آنها شروع به کار کردند. به این صورت که بعد از پایان شیفت کاری خودشان به صورت رایگان وارد شرکت آنها میشدند و کار می کردند.

” ما چنین تیمی داشتیم و همه اعضا به آن ایمان داشتند، چشم انداز (vision) ما به گونه ای بود که مردم جذب آن می شدند و با امید در آن غوطه ور میشدند و میخواستند موفقیت تیم را ببینند.”

بگذارید روشن تر بگوییم که سوانسون بنیانگذاران مشتاق را تشویق نمیکند تا هزینه ها را کاهش دهند و مردم را متقاعد کنند که به صورت رایگان کار کنند. با این حال، این قسمت نشان می دهد که تشکیل یک تیم در جهت یک چشم انداز مشترک برای آینده، می تواند تفاوت های قابل ملاحظه ای در حفظ روحیه بالا در مواجهه با مشکلات مالی ایجاد کند.

افکار و راهنمایی دیک سوانسون برای کارآفرینان جدید

  1. کاری که دوست دارید و از آن لذت می برید انجام دهید. (به عنوان مثال، استارتاپ انویدیا توسط طرفداران بازی هایی کامپیوتری تأسیس شد که عاشق بازی های بهتر با گرافیک مهیج تر بودند)
  2. بر نقاط قوتتان تکیه کنید، در همان زمینه کار کنید.
  3. ایجاد یک چشم انداز یا داستان از آینده که برای آن تلاش می کنید لاز است. این داستانی است که دیگران را به پیوستن به شما متقاعد خواهد کرد.
  4. برای پاسخ گویی به نیاز های آینده تلاش کنید نه برای آن چه که الان وجود دارد.
  5. به صحبت کارشناسان گوش دهدید ولی به آن تردید داشته باشید.
  6. کاملا در تلاش خود غوطه ور شوید. اگر در شب، در تعطیلات آخر هفته و غیره به آن فکر نکنید، کار اشتباهی انجام می دهید. این باید بخشی جدایی ناپذیر از زندگی شما باشدد. اما برای چیزهای دیگر در زندگی تان اتفاقی  نیز وقت بگذارید.
  7. کارآفرینی را به عنوان یک سفر شگفت انگیز  در زندگی ببنید که هدف آن ایجاد ارزش است، نه راهی برای پولدار شدن. اگر هدف شما فقط ثروت باشد، راه های بسیار ساده تر و کمتر خطرتری وجود دارد.
  8. به یاد داشته باشید که تیم خود مهمترین دارایی شماست. آن را با دقت انتخاب کنید و آن را پرورش دهید. کاملا به آن وفادار باشید.
  9. همراه مشتریان خود بمانید، انها تنها دلیل وجود شرکت شما هستند.
  10. کاملا با کارمندان، مشتریان و سرمایه گذاران خود صادق باشید. کوچکترین عدم صداقتی از طرف شما یک خط قرمز دور نام شما خواهد بود.
  11. شما باید در اسرع وقت تلاش کنید که سود آور باشید، اما به یاد داشته باشید که یک شرکت بیش یک ماشین سودآور برای سهام داران است (علی رغم اینکه برخی از “کارشناسان” می گویند). این شرکت بخشی از جامعه، ملت، جایی است که مردم در آن معنا پیدا میکنند.
  12. بر روی بازار های کوچکی که در آن مزیت رقابتی خاصی ندارید و توسط رقبا خطری محسوب نمی شوید متمرکز شوید تا بهترین راه حل را بیابید.
  13. از روی ترس تصمیم نگیرید، تصمیاماتی که از روی ترس گرفته می شوند معمولا غیر بهینه و غیر عملی هستند به یاد داشته باشید شما هم ممکن است شکست بخورید، از این مفهوم انرژی کسب کنید.
  14. جذب کننده ایده ها و مهارت های جدید فن آوری، حسابداری، بازاریابی، تیم سازی و موارد دیگر باشید.
  15. فروتن باش. درک کنید که بخش کوچکی از یک کلیت بزرگ هستید. همه کارهایی که میکنید متاثر از افراد بیشماری است که در زندگی شما بوده اند. در مقابل؛ تکبر، مسیری مطمئن برای شکست است.
  16. به یاد داشته باشید که اگر شما موفق شوید، شانس بخش بزرگی از دلیل خواهد بود … و بالعکس. زرنگی این است که به اندازه کافی زنده بمانیم و به اندازه کافی انعطاف پذیر باشیم تا بتوانیم از رویدادهای غیرمترقبه بیشتریم استفاده را بکنیم.
  17. آماده باشید که در زمانی که نیاز است در کار خود تغییر ایجاد کنید، پیدا کردن نقطه بهینه برای این تغییر نیازمند تلاش و مطالعه زیاد است. چرخش بیش از از اینکار به آن کار باغث شکست های متوالی مشا خواهد شد، عدم انعطاف در تغییر در کار نیز باعث محو شدن شما در بازار خواهد شد. در طول سالیان متوجه شدم که استارتاپ ها نیاز اساسی به چرخش پیدا خواهند کرد. چشم انداز اصلی شرکن شما به شما کمک خواهد کرد که مسیر درست را بیابید. برای شرکت SunPower بزرگترین چرخش در زمینه کاری، تغییر زمینه فعالیت از متمرکز کننده های خورشیدی به پنل های خورشیدی بود، اگر این کار را نکرده بودیم الان شرکتی وجود نداشت.
  18. به طور مرتب مجلات تجاری و کتاب های کسب و کار به خصوص بیوگرافی کارآفرینان  را بخوانید اما مورد 5 که در بالا گفتم را فراموش نکنید.

منبع: گرین تک مدیا

برای اطلاع از شرایط نصب یک نیروگاه بر روی پشت بام منزلتان با ما تماس بگیرید و برای دیدن تازه های دنیای انرژی به صفحه خبر ها مراجعه کنید.

پاسخ دهید

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz